بسوی ساخت پرسشنامه سواد سنجش: مطالعۀ موردی معلمان زبان انگلیسی در ایران

بهناز رستگار؛ دکتر عباسعلی زارعی؛ دکتر رجب اسفندیاری

دوره 10، شماره 2 ، آذر 1401، ، صفحه 9-34

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27579.1378

چکیده
  تحقیقات زیادی در مورد سواد سنجش به صورت کلی و پرسشنامه سواد سنجش به صورت خاص انجام شده است. با این حال، تحقیقات کمی در مورد ارائه پرسشنامه جامع در حیطه سواد سنجش انجام شده است. برای پر کردن این شکاف، پژوهشگران در این مطالعه سعی در تهیه پرسشنامه سواد سنجشی دارند که نه تنها حوزه­های شناسایی شده در پژوهشهای پیشین، بلکه مواردی را که توسط ...  بیشتر

بررسی روشهای یادیار زبانی در یادگیری اصطلاحات زبان دوم

مریم احمدی؛ عباسعلی زارعی؛ رجب اسفندیاری

دوره 8، شماره 2 ، آبان 1399، ، صفحه 219-239

https://doi.org/10.22049/jalda.2020.26956.1212

چکیده
  یافتن روشهای موثر در آموزش اصطلاحات زبان دوم در زمره دغدغه های مستمر بسیاری از محققین و پژوهشگران در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر در جهت بررسی تاثیرات سه تکنیکیادیار زبانی (شامل ریشهیابی، روش کلیدواژه و ترجمه) بر بخاطر سپاری و تولید اصطلاحات زبان انگلیسی توسط فراگیران این زبان خارجی بوده است. برای نیل به این هدف، نود فراگیر زبان انگلیسی ...  بیشتر